Word lid van onze Facebook groep en wissel informatie / recepten uit.Aanmelden

Bereken je macronutriënten.

Mag ik alles eten waar weinig koolhydraten in zitten?

Helaas moeten wij je teleurstellen.

Ook bij koolhydraatarm (KHA)of koolhydraatbeperkt (KHB) eten blijft het belangrijk dat je niet teveel calorieën inneemt.
Ook bij dit voedingspatroon blijft het belangrijk dat je blijft letten op de hoeveel proteïnen (eiwitten) en vetten welke je inneemt. Wanneer je dagelijks meer calorieën (energie) consumeert dan je verbruikt zal je gewicht toenemen.

Het is dus belangrijk dat je meer energie gaat verbruiken dan je tot je neemt, je lichaam zal aanspraak gaan doen op zijn/haar reserves. Ieder dieet is op deze theorie gebaseerd. Het grote verschil tussen KHA/KHB en ‘reguliere’ diëten is dat het veel makkelijker is om deze vol te houden, dit toe te schrijven aan het feit dat je door het eten van eiwitten en vetten sneller een verzadigd gevoel krijgt en je dus minder snel honger krijgt. Bovendien hebben (vooral geraffineerde) koolhydraten een grote invloed op je bloedsuikerspiegel. Deze gaat ‘pieken’ vertonen en het gevolg is dat je honger krijgt en vooral het verlangen naar nog meer zoet gaan toenemen.

 

Het aantal koolhydraten / proteïnen / vetten en alcohol zijn bepalend voor de totale inname van je calorieën.

1 gram eiwitten bevat 4 kcal
1 gram vet bevat 9 kcal
1 gram koolhydraten bevat 4 kcal
1 gram alcohol bevat 7 kcal

Op diverse Facebook groepen doen verhalen ten ronde dat je onbeperkt vetten en proteïnen mag eten, maar dit is niet waar.

De hoeveelheid eiwitten is vooral belangrijk om afbraak van je spieren te voorkomen en de hoeveelheid vetten bepalen of je afvalt, aankomt of op gewicht blijft.

Onderstaand vind je de Nederlandse versie van de ketobuddy. In kunt deze gebruiken om uit te vinden wat de beste verhoudingen zijn van je macronutriënten (koolhydraten / eiwitten / vetten)

Als je nog vragen hebt kun je deze stellen in onze Facebookgroep of contact opnemen met ons via het contactformulier

Deel dit